FANDOM

Transformers: Revenge of the Fallen (suom. Transformers: Kaatuneiden kosto) on suora jatko-osa toiselle Transformers-elokuvalle. Transformers: Revenge of the Fallen julkaistiin 26. kesäkuuta 2009. Michael Bay ohjaa Transformers: Revenge of the Fallenin edellisen elokuvan tapaan ja Shia LaBeouf palaa Sam Witwickyn rooliin. Elokuvassa tavataan huomattavasti enemmän robotteja, kuin ensimmäisessä.

JuoniMuokkaa

Varoitus:  Saattaa sisältää juonipaljastuksia.

Elokuva alkaa 17 000 vuoden takaisella kohtauksella, jossa lyhyesti paljastetaan Transformerien olleen Maassa jo paljon aiemmin. Nykyhetkeen siirryttäessä Shanghaissa tapahtuu. Kaupungin teollisuusalueella on tapahtunut kaasuvuoto, mutta todellisuudessa se on ihmisten ja Autobotien luoman NEST-ryhmän luoma juoni etsiä alueelle kahta alueelle piiloutunutta Decepticonia nimeltä Demolishor ja Sideways. NEST onnistuu päihittämään kummatkin, mutta ennen kuolemaansa Demolishor kertoo heille, että kaatunut nousee vielä. Sillä aikaa Los Angelesissä Sam Witwicky on muuttamassa Philadelphiaan opiskelemaan. Hän löytää vanhasta paidastaan Allsparkin palasen. Koskettaessaan sitä, siinä olevat tiedot siirtyvät Samin mieleen. Palanen myös muuttaa talon keittiön laitteet Transformereiksi, ja suojellakseen Samin perhettä Bumblebee tuhoaa ne. Sam ei voi ottaa Bumblebeetä mukaansa ja Bumblebee loukkaantuu. Samin tyttöystävä Mikaela ei myöskään pysty tulemaan mukaan. Ennen lähtöään Sam antaa Mikaelalle Allsparkin (Ikikipinän) palasen säilytettäväksi, tietämättään että Decepticonit vakoilevat sitä.

NESTin komentokeskuksessa käydään tilanneselvitystä ja paikalle saapuu Galloway, presidentin määräyksestä. On selvää, että Decepticonit etsivät jotain ja Galloway uskoo, että he etsivät Autoboteja. Hän pyytää Autoboteja poistumaan Maasta, mutta Optimus Prime varoittaa, että jos Autobotit lähtevät ja Gallowayn epäilyt ovatkin vääriä, mitä voisi tapahtua. Samaan aikaan Decepticon Soundwave hakkeroituu USA:n satelliittiin ja saa selville Megatronin ja viimeisen tiedetyn Allsparkin (Ikikipinän) palasen olinpaikat. Hän lähettää Ravagen etsimään palasta, jonka hän onnistuu viemään.

Philadelphiassa Sam tapaa huonetoverinsa Leon, jolla on oma nettifirma. Heitä kiusaa Robosoturi-niminen hakkeri. Ollessaan bileissä Sam alkaa käyttäytyä oudosti ja alkaa piirtää kakun vaahdolla symboleja pöytään, samalla kun nuori tyttö Alice alkaa lähennellä. Yhtäkkiä Bumblebee tulee paikalle ja kertoo, että on ilmennyt ongelmia. Alice hyppää kyytiin ja Bumblebee häätää hänet. Bumblebee vie Samin Optimus Primen luo, jossa Optimus kertoo, että viimeinen Allsparkin (Ikikipinän) pala on viety. Sam haluaisi auttaa, mutta ei voi.

Sillä aikaa pohjois-Atlantilla lähellä Laurentian syvänköä Decepticonit löytävät Megatronin ruumiin. Käyttämällä varastettua Allsparkin (Ikikipinän) palasta Decepticonit herättävät Megatronin henkiin ja tämä palaa kotiin mestarinsa Fallenin luo. Fallen on suunnitellut kostoaan vuosituhansia, mutta ensin viimeinen Prime on tuhottava. Hän myös puhuu toisesta energonlähteestä Maapallolla, jonka sijainti saadaan selville Samin mielestä.

Seuraavana päivänä Sam sekoaa luennolla, ja varoittaa Mikaelaa palasesta. Mikaelan työpaikalle on tunkeutunut pieni Decepticon, Wheelie, joka yrittää saada palasen. Mikaela saa hänet kiinni ja ottaa tämän vangiksi ja lentää Samin luo palasen kanssa. Samalla Sam on piirtänyt huoneensa täyteen samoja symboleita, joita hän näkee mielessään. Alice tulee paikalle ja käy Samiin kiinni. Tässä paljastuu, että Alice on oikeasti Decepticon. Mikaela saapuu juuri silloin ja Alicen oikea muoto paljastuu. Sam ja Mikaela pakenevat Leo mukanaan ja tuhoavat samalla Alicen. Mutta Decepticon Grindor (identtinen Blackoutin kanssa) vie heidät hylättyyn varastohalliin, jossa Megatron ja Starscream yrittävät saada Samin mielestä energonlähteen sijainnin. Mutta onneksi paikalle saapuu Optimus Prime ja Bumblebee. Prime ottaa Samin mukaansa ja Bumblebee Mikaelan ja Leon. Decepticonit tulevat perässä ja Prime joutuu yksin tappeluun Megatronia, Starscreamia ja Grindoria vastaan. Prime onnistuu tuhoamaan Grindorin, mutta Megatron onnistuu tuhoamaan Primen. Fallen tuntee hänen kuolemansa ja valmistautuu paluuseensa. Sam pakenee Mikaelan, Leon, Bumblebeen ja Kaksosten (Mudflap ja Skids) kanssa. Samalla kun Ratchet, Ironhide, Sideswipe ja Jolt vievät Optimuksen ruumiin mukanaan New Jerseyn lentotukikohtaan.

Decepticonit paljastavat itsensä maailmalle ja vangitsevat myös Samin vanhemmat, jotka olivat lähteneet lomalle Pariisiin. Kohta koko maailma alkaa etsiä Samia. Samalla Galloway määrää NESTin lakkautettavaksi. Samalla Samin jengi yrittää saada selville Samin mielessä esiintyvien symbolien tarkoitusta. Leo sanoo, että Robosoturi voisi auttaa. Robosoturi paljastuu agentti Seymour Simmonsiksi lakkautetusta Sektori 7:stä. Hän paljastaa jengille, että transformerit ovat olleet maailmalla jo tuhansia vuosia. Symbolit ovat vanhojen transformerien kieltä, joita uudet eivät osaa tulkita. Mikaela pyytää apua Wheelieltä, joka onneksi tietää, mistä vanhoja transformeita voi löytää. Yksi löytyy Smithsonian ilmailumuseosta. Löydettyään sen Sam käyttää Allsparkin palaa herättämään hänet henkiin. Se paljastuu Decepticoniksi, mutta se ei vaikuta vaaralliselta, pikemminkin vanhuudenhöperöltä. Tämä sanoo nimekseen Jetfire. Hän itse asiassa liittyi Autoboteihin, koska ei uskonut Decepticonien ideologiaa. Kuullessaan tämän Wheelie tekee samoin. Sam näyttää Jetfirelle symboleita ja Jetfire siirtää heidät kaikki Egyptiin, jossa hän kertoo Transformersien alkuperäisistä johtajista, Primeista. Heidän tehtävänä oli kerätä energonia tuhoamalla aurinkoja, sillä säännöllä, että he eivät saaneet tuhota planeettaa, jolla on elämää. Yksi Primeista, Fallen, uhmasi tätä sääntöä, jonka seurauksena Decepticonit syntyivät. Fallenin tarkoitus on käyttää Egyptiin rakennettua energonkonetta tuhoamaan aurinko. Mutta siihen hän tarvitsee Johtajuuden Matrixin, jonka muut Primet piilottivat häneltä. Vain Prime voi kukistaa Fallenin, mutta viimeinen Prime, Optimus Prime, kuoli Megatronin käsissä. Mutta Matrixia voidaan käyttää myös hänen elvyttämiseen. Samin mielessä olevat symbolit ovat vinkki Primejen Hautaan, johon Matrix piilotettiin. Seuraten näitä vinkkejä Sam, Mikaela, Leo, Simmons, Bumblebee, Kaksoset ja Wheelie lähtevät etsimään Hautaa ja soittavat majuri Lennoxille, että NESTin on toimitettava Optimus Prime Akabanlahteen. Sillä välin kun NEST vie Optimusta Akabanlahteen Sam onnistuu löytämään Primijen haudan ja Matriksin. Kun Sam koskettaa Matrixia, se muuttuu tomuksi. Sam laittaa tomun sukkaan ja aikoo näin elvyttää Optimuksen.

NEST saapuu paikalle Optimuksen ruumiin kanssa, samoin Decepticonit. Sam ja Mikaela lähtevät sotilaiden luo, Leo ja Simmons Kaksosten kanssa toisaalle. Sam ja Mikaela piileskelevät heitä etsiviltä Desepticoneilta. Starscream kuitenkin äkkää heidät ja jäjrestää heille ansan. Rampage-niminen Decepticon kiristää Matrixia Samilta luvaten vastineeksi vapauttaa hänen vanhempansa, mutta Bumblebee estää sen ja tuhoaa Rampagen ja Ravagen. He päättävät yrittää juosta taistelukentän läpi Optimuksen luo. Leon, Simmonsin ja Kaksosten luo saapuu joukko työkoneita. ne alkavat yhdistyä valtavaksi Decepticoniksi nimeltä Devastator. Devastator alkaa imeä sisuksiinsa kaikkea ympäriltään. Myös Mudflap joutuu imaistuksi, mutta hän murtautuu Devastatorin pään läpi ja hän ja Skids alkavat murjoa sitä. Mudflap ampuu vahingossa Skidsiä ja he molemmat putoavat Devastatorin päältä. Devastator kulkee kohti pyramidia ja Simmons lähtee sen perään. Devastator alkaa murjoa pyramidia ja energonkone paljastuu sen alta. Sotilaat ja Autobotit havaitsevat Samin ja Mikaelan. Mixmaster on saamassa heidät satimeen, kunnes Jetfire saapuu avuksi ja tuhoaa Mixmasterin. Hän onnistuu tuhoamaan myös Scorponokin, mutta hän haavoituu vakavasti. Simmons ottaa yhteyttä läheiseen laivastoon, joka ampuu Devastatoria raidetykillä ja se tuhoutuu. Sam, Mikaela, Lennox ja Epps ehtivät juuri pois hävittäjien ohjusten aiheuttaman räjähdyksen alta. Sam on juoksemassa Optimuksen luo, kunnes Megatron ilmestyy savun keskeltä ja ampuu Samia jalkojen juureen. Sam haavoittuu vakavasti ja vaipuu koomaan. Primet ilmestyvät Samille näyssä ja kertovat hänelle salaisuuden: Matrixia ei voi löytää, se täytyy ansaita. Sam herää ja tomu kasaantuu taas Matrixiksi. Sam työntää Matrixin Optimuksen kipinään ja tämä virkoaa. Fallen kuitenkin teleporttaa paikalle ja vie Matrixin. Jetfire huomaa, että Prime on liian heikossa kunnossa taistellakseen. Hän pyytää Optimusta käyttämään osiaan ja repii kipinänsä irti. Jolt yhdistää Jetfiren osat Optimukseen ja tämä lähtee Fallenin perään. Fallen on valmiina käynnistämään koneensa, kunnes Optimus tönäisee Fallenin alas pyramidin huipulta ja räjäyttää koneen. Pienen taistelun jälkeen Optimus onnistuu tuhoamaan Fallenin ja haavoittaa Megatronia pahasti, muttä tämä pakenee Starscreamin kanssa. Autobotit ja sotilaat huomaavat voittaneensa ja Sam ja Mikaela suutelevat. Sotalaivan kannella Optimus kiittää Samia henkensä pelastamisesta ja Sam taas Optimusta siitä, että Optimus uskoi häneen.

TriviaaMuokkaa

  • Elokuva myöhästyi U.S.A.:n käsikirjoituslakon ja Shia LaBeoufin jouduttua auto-onnettomuuteen.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki