FANDOM

The Transformers
TTFlogo
Sarja
Genre anime, seikkailu, toiminta, sci-fi, mecha
Ohjaaja(t) Jay Bacal, John Gibbs, John Walker, Peter Wallach
Studio
Jaksojen määrä 98

Generation 1 tai G1 oli alun perin vain fanien keskuudessa tunnettu koodinimi, jolla tarkoitettiin alkuperäistä tv-sarjaa, sarjakuvaa ja lelusarjaa. Vasta 2000-luvun alussa nimi muuttui viralliseksi nimeksi alkuperäiselle sarjalle. Sarja eroaa suuresti uusista Transformers-sarjoista (mm. Armada, Energon ja Cybertron) sillä, että hahmot pysyvät alusta asti samannäköisinä ja samoina, eivätkä kehity uuden lelun myötä uuden värisiksi, tai uuteen muotoon.

Animaatiosarja Muokkaa

Animaatiosarja alkoi vuonna 1984 ja loppui 1987. Sarjaa tehtiin yhteensä neljä kautta. Kaksi ensimmäistä kautta sijoittuvat 1980-luvun puoleen väliin, kun taas kolmas kausi alkaa vuodesta 2006. Viimeistä, neljättä kautta ei monien fanien keskuudessa katsota kuuluvaksi "viralliseksi" kaudeksi alkuperäiseen sarjaan. Kausi kestää vain kolme jaksoa ja on laadultaan todella heikko.

1. Kausi Muokkaa

Transformerit saapuvat Maa-planeetalle. Autobotit tapaavat ihmisliittolaisensa Spiken, tämän isän ja Ship Chasen. Autobotit rakentavat Dinobotit. Decepticonit saavat tuekseen Constructiconit.

2. Kausi Muokkaa

Kauden aikana mukaan tulee paljon uusia hahmoja, niin hyvien kuin pahojen puolelle. Kauden loppu huipentuu, kun Decepticon Starscream yrittää tappaa Megatronin, jonka johdosta hänet karkotetaan ja hän kokoaa oman armeijansa, Combaticonit.

3. Kausi Muokkaa

Kolmas kausi sijoituu 21 vuotta toisen tuotantokauden jälkeiseen aikaan, vuotta The Transformers: The Movien tapahtumien jälkeen. Autobotit, Rodimus Primen johdolla taistelevat Galvatronin johtamia Decepticoneja vastaan, niin maapallolla, kuin ympäri galaksiakin. Kauden lopussa Optimus Prime herätetään kuolleista. Mukana esiintyy lyhyesti myös Starscreamin haamu.

Päähenklilöt Muokkaa

Autobot Muokkaa

  • Optimus Prime, autobottien johtaja. Muuttui rekka-autoksi.
  • Bumblebee, myöhemmin Goldbug, tiedustelija. Muuttui kuplavolkkariksi.
  • Grimlock, Dinobottien johtaja. Nämä olivat eräs Transformersien alaryhmä, jotka muuttuivat dinosauruksiksi. Toimi jonkin aikaa autobottien johtajana. Muuttui tyrannosaurukseksi.
  • Jazz, Optimuksen tehtäväjohtaja, mieltynyt maan pop-kulttuuriin. Muuttui Martini Porsche 935 Turbo kilpa-autoksi.
  • Ironhide, yksi vanhimmista, kokeneimmista ja itsepäisimmistä Autoboteista. Optimuksen vanha ja läheinen ystävä. Muuttui paketiautoksi.
  • Prowl, Poliisiautoksi muuntautuva sotilas strategisti ja analysoija. Myös partiojohtaja.
  • Hound, Autobottien tiedustelija. Pystyy luomaan hologrammeja. Muuntautuu maastoautoksi.
  • Wheeljack, Autobottien oma "hullu tiedemies". Nero keksijä ja aina täynnä ideoita.
  • Fortress Maximus, Head Master. Yhdistynyt Spike Witwickyn kanssa.
  • Ratchet, lääkäri, muuttui ambulanssiksi.
  • Mirage, Formula-autoksi muuntautuva soturi. Pystyi tekemään itsensä näkymättömäksi, suojakentällä.
  • Hot Rod, muuttui Hot rod-autoksi. Myöhemmin Autobotien johtaja, nimellä Rodimus Prime.
  • Ultra Magnus, Autobot Cityn komentaja. Muuntautuu ohjustenlaukaisualustaa vetäväksi rekka-autoksi.
  • Sandstorm, Autobottien Triple Changer. Hän muuntautuu rantakirpuksi ja helikopteriksi.
  • Superion, viiden Arealbotin muodostama vahva ja tehokas jättiläissoturi.
  • Defensor, viiden Protectbotin muodostama suurikokoinen puolustaja.

DecepticonMuokkaa

  • Megatron, decepticonien johtaja. Muuttui laseraseeksi. Myöhemmin esiintyi myös nimellä Galvatron.
  • Starscream, Megatronin oikea käsi. Muuttui F-15 hävittäjäksi. Petollinen ja vaarallinen soturi, joka haluaa Decepticonien johtajaksi, Megatronin paikalle.
  • Ratbat, polttoaineupseeri. Muuttui lepakosta c-kasetiksi.
  • Scorponok, Head Masterien johtaja. Nämä olivat ihmisten ja transformersien sulautumia, joissa ihminen pystyi muuntautumaan robotin pääksi. Scorponok oli yhdistynyt lordi Zarakin kanssa, joka oli kotoisin Nebulos-planeetalta.
  • Soundwave, muuttui radioksi
  • Shockwave, yksi Deceptocon johtajista. Rakensi Megatronin suunnitelmia Cybertronilta käsin. Muuttui laseraseeksi.
  • Blitzwing, maa ja ilmakommando. Hän on yksi Triple Changereista ja pystyy muuntautumaan suihkuhävittäjäksi sekä tankiksi.
  • Astrotrain, on sotilaskuljettaja. Hän on yksi Triple Changereista ja pystyy muuntautumaan sekä avaruussukkulaksi että höyryveturiksi.
  • Cyclonus, yksi Unicronin Galvatronille luomista uusista sotureista. Galvatronin oikea käsi, vahja ja pelottava soturi. Muuntautuu avaruushävittäjäksi.
  • Devastator, kuuden Constructionin muodostama jättiläissoturi.
  • Bruticus, viiden Combatconin muodostama vahva ja tehokas jättiläissoturi.
  • Menasor, viiden Stunticonin muodostama vahva supersoturi.
  • Lazerbeak, muuttui linnusta c-kasetiksi

MuitaMuokkaa

  • Unicron, jättiläismäinen, paha robotti, joka kulki halki galaksin ja tuhosi kaiken tieltään. Muuttui planeetaksi.
  • Spike Witwicky, Autobottien ensimmäinen ihmisliittolainen. Ryhtyi sarjakuvassa Head Mastersiksi ja pystyi muuntautumaan Fortress Maximusin pääksi, Celebro -välivaihetta käyttäen.
  • Buster Witwicky, Spiken pikkuveli. Esiintyy vain alkuperäisessä sarjakuvassa. Decepticonien siepattua hänet, Spike ryhtyi Head Mastersiksi.
  • Sparkplug Witwicky, Spiken ja Busterin isä ja loistava Autonasentaja. Sarjakuvassa huonoissa väleissä Autobotteihin.
  • Daniel Witwicky, Spiken poika. Tulee mukaan vuoteen 2005 sijoittuvassa elokuvassa The Transformers: The Movie.